Реформа державного управління. Ключові аспекти

images

З 1 травня 2016 року вступив у дію новий Закон України “Про державну службу” від 10 грудня 2015 року № 889-VIII (далі – Закон), який за своїми принципами відобразив кращі європейські практики в сфері державного управління та імплементував їх в українські реалії. Основними цілями реформи державного управління стали: деполітизація державної служби, скорочення переліку посад, які відносяться до державної служби, прозорий вступ на державну службу з врахуванням виключно професійної компетенції, захист прав державного службовця, в тому числі, і від суб’єктивного впливу керівника.

Так, з метою деполітизації державної служби відбувся розподіл посад на політичні та адміністративні. Наступним кроком стало чітке формулювання норм політичної неупередженості державних службовців, зокрема, заборонено: демонструвати свої політичні погляди; обіймати посади в керівних органах політичної партії; залучати, використовуючи своє службове становище, державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, працівників бюджетної сфери, інших осіб до участі у передвиборній агітації, акціях та заходах, що організовуються політичними партіями. Крім того, зобов’язано на час участі у виборчому процесі перебувати у відпустці без збереження заробітної плати. При здійсненні контрольної діяльності у період з 01 травня 2016 року працівниками Міжрегіонального управління Нацдержслужби у Львівській та Закарпатській областях (далі Міжрегіональне управління) не було встановленого жодного випадку політичної упередженості державних службовців.

Законом обмежено і коло посад, які належать до державної служби. Так, з переліку посад державної служби виведено посади працівників державних підприємств, установ, організацій, інших суб’єктів господарювання державної форми власності, а також навчальних закладів, заснованих державними органами; патронатних служб (помічників, секретарів) працівників державних органів, які виконують функції з обслуговування (завідуючі господарства, друкарі, діловоди, архіваріуси, спеціалісти з обслуговування комп’ютерної техніки).

Безумовним кроком вперед є запровадження відкритих конкурсів на всі посади державної служби. Власне, це нова філософія вступу на державну службу, оскільки оцінюються і вимірюються передусім особистісні компетенції кандидата на посаду.

Запроваджено єдиний портал вакансій державної служби, який функціонує у штатному режимі. По суті, для кожного громадянина України у будь-який час доступна інформація про те, у якому державному органі, у якій області, районі є наявні вакансії. Також на цьому веб-порталі систематично опубліковуються результати проведених конкурсів. Вся ця інформація є у вільному доступі.

Так, тільки у 2017 році (станом на 10.08.2017) оголошено відкритих конкурсів на заміщення вакантних посад державної служби у Львівській області – 1137, а у Закарпатській – 669.

Також, законом передбачено процедуру оскарження кандидатами на посаду результатів конкурсних відборів до Національного агентства України з питань державної служби та його територіальних органів (далі НАДС). У 2017 році до Міжрегіонального управління надійшло 9 скарг від кандидатів. За наслідками розгляду скарг у двох випадках встановлено порушення процедури проведення конкурсу та скасовано їх результати.

Ярослав Коваль зазначив: «На основі наведених фактів бачимо наглядний приклад ефективного механізму захисту прав громадян на державну службу та прав державних службовців.

В Законі передбачено і вимогу суспільства стосовно вільного володіння державними службовцями державною мовою. Так, з 1 травня 2017 року для осіб, які претендують на зайняття посади державної служби є обов’язковим надання посвідчення атестації щодо вільного володіння державною мовою, яке видається вищими навчальними закладами за результатами іспиту.

Запроваджено і нову модель оплати праці державних службовців. Нею передбачено, що частка посадового окладу становитиме 73%, а стимулюючі виплати – 27% від загального фонду, що свідчить про реальне зменшення суб’єктивного впливу керівника на рівень заробітної плати державного службовця.

Варто зауважити, що до проведення реформи стимулюючі виплати, які встановлювалися керівником на власний розсуд, становили 50-70% у заробітній платні державного службовця.

Суттєві зміни відбулися і в процедурі притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності. Так, з метою нівелювання суб’єктивної думки керівника в процесі притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності в державних органах передбачено створення дисциплінарних комісій з розгляду дисциплінарних справ, які і визначають наявність чи відсутність дисциплінарного проступку.

До складу дисциплінарної комісії у державному органі включаються в однаковій кількості представники керівника та представники державних службовців. Крім того, законодавством чітко визначено, за які дисциплінарні проступки які накладаються стягнення, тобто уніфіковано однаковий підхід до накладання дисциплінарних стягнень.

Також, слід зазначити, що з метою забезпечення прав державних службовців та дотримання норм законодавства, що регулює проходження державної служби на НАДС та його територіальні органи покладено контрольну функцію. Так, станом на 10 серпня 2017 року Міжрегіональним управлінням проведено 23 перевірки державних органів влади, з яких 17 за скаргами державних службовців. За результатами перевірок державним органам надано 130 пропозицій обов’язкових до виконання та направлено 13 вимог про скасування рішень керівників державних органів, якими порушено право на проходження державної служби.

Щодо забезпечення прав на державну службу Ярослав Коваль пообіцяв: «Працівники Міжрегіонального управління докладуть максимум зусиль, щодо запобігання порушення прав державних службовців та прав громадян на державну службу, а при виявленні фактів порушення положень Закону, приймуть усіх, передбачених законодавством і підзаконними актами, заходів щодо їх найшвидшого усунення».

Закон також містить цікаву норму, яка до речі, реалізована в Україні вперше. Це запровадження публічних звітів керівників органів влади. Такі звіти, на початок цього року, відбулися практично в усіх міністерствах, центральних органах виконавчої влади та місцевих державних адміністраціях.

За досить короткий період реалізації реформи Національним агенством України з питань державної служби пророблена грандіозна робота, як у впровадженні діючого Закону, так у процесі внесення змін до інших законодавчих актів, які вимагають уточнень. На сьогодні підготовлені зміни більш ніж до 40 Законів України.

За словами Костянтина Ващенка – голови Національного агенства України з питань державної служби, реформа публічної служби  сприятиме поліпшенню якості державних послуг, кадровому оновленню органів державної влади та місцевого самоврядування, передусім за рахунок молоді, яка вбачатиме у держслужбі можливість професійної самореалізації.

 

Міжрегіональне управління Національного агентства України з питань державної служби у Львівській та Закарпатській областях

 

Вы можите оставить комментарий, или поставить трэкбек со своего сайта.

Написать комментарий

XHTML: Вы можете использовать эти теги: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*